HVG Extra Business
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

„Azt döntöttem el először, hogy mivel nem akarok foglalkozni, és a legvégén a divattervezés maradt. Azt viszont már a legelején tudtam, hogy nem szeretnék nagyszériás dolgokat készíteni: nem akartam hozzájárulni a túltermeléshez” – ökodivatos sorozatunk második részében Szilágyi Andrea NES-ét mutatjuk be.

Szilágyi Andrea először a Bukaresti Művészeti Egyetem divattervező szakán végzett, majd Párizsban a Sorbonne-ra járt, ahonnan egy év után a Studio Bercot-ba jelentkezett át. A gyakorlati ideje alatt kezdett el cipőket tervezni a ruhák mellett, és majdnem cipőboltot is nyitott Párizsban. Ma szabadúszóként dolgozik itthon, emellett megalapította saját cipőmárkáját, a NES-t.

Folyamatosan kereste munkája értelmét, és többször is abba akarta hagyni a tervezést. Bár nem feltétlenül világmegváltásra törekedett, mégis felületesnek érezte a divatipart, és azon gondolkodott, hogyan tudna jobban hinni munkájában.

NES

Az újrahasznosítás volt az első lépés: tíz évvel ezelőtt kezdett el ezzel foglalkozni – használt farmerekből és bőrökből készített lábbeliket –, és három újrahasznosított kollekciója is készült. Majd szinte teljesen elhagyta a NES-t: anyuka lett, éttermet nyitott, biozöldséges közösséget alapított. De szabadúszóként továbbra is tervezett, amivel szélesedtek munkakapcsolatai.

„Megtaláltam egy kis csapatot Nyíregyházán, a Nesttát, akik az üzemük energiaszükségletének egy részét napenergiából nyerik, meggymaggal fűtenek, ráadásul elítélteknek tanítanak be egyszerűbb munkafázisokat. Aztán találtam olyan bőrt, amely nemcsak növényi cserzésű, hanem komposztáláshoz is „előaktiválták”, és akár 4-6 hét alatt lebomlik. Illetve egy raktárnyi elfekvő és újrahasznosítható bőrt is fellelt. Szép lassan minden a helyére került.”

Ha valaki a fenntarthatóság szempontjaira is ügyel a tervezés során, alkalmanként kompromisszumot kell kötnie. A bőr használatát etikailag sokan megkérdőjelezik, így Andrea igyekszik újrahasznosított bőröket használni. Mostanában ananászból készült bőrhelyettesítővel is kísérletezik.

NES

Tavaly nyári vegán kollekciójának darabjai újrahasznosított textilekből, bútortextilekből, krepp- vagy műanyag talpakkal készültek. Andrea kifejezetten elegáns darabokat tervezett, hogy ellentmondjon annak a sztereotípiának, miszerint a vegán termékek „tramplik és csak aktivistáknak valók”. A magassarkú cipők egy része fasarkakkal készült a FabLab Budapest közreműködésével. A vegán modelleket, illetve tavaly őszi-téli kollekciót részben az NKA támogatásával készítette.

Cipőit olyan nők veszik, akik tudatosan élnek, és foglalkoznak magukkal kívül-belül: odafigyelnek arra, hogy mit esznek, mit kennek a bőrükre, és mit viselnek. Vásárlói között magyarok és külföldiek körülbelül fele-fele arányban találhatók.

Varga Judit cikke teljes terjedelmében elolvasható a HVG Extra Business 2016/4-es számában.

Kíváncsi, hogyan segíthetik karrierjét vagy cégének sikerét a történetek, és hogyan aknázzák ki a sztorik erejét a profik? Keresse az újságárusoknál a HVG Extra Business friss számát, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel! De el is jöhet a HVG Extra Business Szalon következő estjére, ahol a cikkben szereplő szakértők beszélnek a történetmesélésről.

Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

A Pártoló tagsághoz csatlakozó olvasóink az anyagi támogatásukért a sokszínű, független és tényszerű tájékoztatás mellett még számos előnyt is élvezhetnek.
Tagsági szintedtől függően többek között az alábbiakat kínáljuk:
  • exkluzív heti összefoglalót küldünk a világ érdekességeiről;
  • betekintést nyerhetsz a HVG munkájába, találkozhatsz a szerzőinkkel;
  • részt vehetsz a legújabb filmek premier előtti vetítésein, különféle rendezvényeken;
  • kedvezménnyel vásárolhatsz HVG-könyveket, kiadványokat;
  • olvashatod a hvg360 digitális hírmagazint.
HVG Extra Business Business magazin

Tényleg elég, ha van egy pipa vagy három csík a ruhán?

A világ jobb hellyé tétele, az emberek inspirálása, folyamatos innováció, a felhasználói igények maradéktalan kiszolgálása – mindezek együtt és külön-külön is jellemzői lehetnek egy magasabb rendű cél érdekében tevékenykedő vállalkozásnak. Cikkünkben nagyvállalati példákat mutatunk be.

HVG Extra Business Business magazin

Egy tervező, aki vevőinek elmeséli a ruhák születésének történetét

A gyorsan változó divat kínálata arra ösztönöz minket, hogy gyakran vásároljunk új cipőt, ruhát, táskát – ezek futószalagszerű gyártása azonban súlyos környezeti és társadalmi károkkal jár. Cikksorozatunkban olyan kisebb hazai cégeket mutatunk be, amelyek a termékeiket a lehető legkevesebb káros hatás mellett készítik el.

Hatalmas adócsalás apróhirdetésekből: 80 milliót titkolt el a NAV elől egy kereskedő

Hatalmas adócsalás apróhirdetésekből: 80 milliót titkolt el a NAV elől egy kereskedő

Megújulhat az egyik legjellegzetesebb törökfürdő Budán

Megújulhat az egyik legjellegzetesebb törökfürdő Budán

Úgy néz ki, Tarantino elengedte az utolsó filmjét

Úgy néz ki, Tarantino elengedte az utolsó filmjét

Négy és fél éves börtönbüntetésre ítélték a síró féltestvérét halálra verő fiút

Négy és fél éves börtönbüntetésre ítélték a síró féltestvérét halálra verő fiút