Terjed a vegetarianizmus fogyasztói trendje

2019.10.08. 11:23

Az Euromonitor legmeghatározóbb globális fogyasztói trendeket bemutató elemzése szerint tíz trendből kettőt a környezetvédelem fontosságának növekedése hajt – írja a G7. 

A fogyasztói divatok alakító tényezői között egyébként kevés az igazán meglepő, többek közt ilyen tényezők állnak a hátterükben: öregszik a társadalom, az emberek azonnal akarnak megoldást problémáikra, sokan igyekeznek visszatérni a hagyományos termékekhez, sok a magányos ember. Ezek a jelenségek kitermelik a maguk specifikus trendjeit és piacait, az összesítés szerint ezek között most már a környezettudatos életmódra törekvésből levezethető változások is akadnak.

Az egyik ilyen a műanyagmentességre való törekvés, a másik pedig a húsfogyasztás elhagyása állatjóléti okokból. Utóbbi trend tényleg egyre általánosabb a felmérés szerint, kiadvány azt írja, hét olyan ország volt, ahol 2016-ról 2017-re legalább százezerrel nőtt a vegetáriánusok száma. A rekorder Nigéria, ahol közel másfél millióan hagytak fel a húsevéssel, de 1,2 millióan döntöttek így Pakisztánban is. Németország az ötödik a sorban 212 ezer fővel, Olaszország pedig a tizedik 86,7 ezerrel. Az első két helyezetthez hasonlóan a top 10 többi országa nem európai, ami egy kicsit gyengíti az Euromonitor következtetéseit, miszerint kizárólag a környezetvédelem felfutása áll a trend hátterében, bár a piackutató megjegyzi, hogy a magasabb jövedelmű fiatal városiak körében a feltörekvő államokban is egyre jobban terjed a környezettudatosság.

Magyarországon egyelőre nem látszik ilyen trend, írja a lap a KSH adatai alapján, bár a statisztikai hivatal azt nem nézi, hányan nem esznek húst egyáltalán, csak hogy mennyi hús és zöldség fogy. Ebből az derül ki, hogy húsból 15, zöldségből pedig csak 6 százalékkal fogyott több 2017-ben, mint hét évvel korábban. 2016-ról 2017-r egy kissé visszaesett a húsfogyasztás, de ennyiből még nem lehet trendszerűségre következtetni.